RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Tahun : 6A2
Tarikh / Masa : 27 Februari 2012 / 8.15 – 9.15 pagi
Bilangan Murid : 39 orang
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Misteri Sungai Hilang
Fokus Utama : 5.1 Membaca kuat
perkataan dan ayat dengan
sebutan
dan intonasi yang betul dan memahami
perkara
yang dibaca.
Aras : Aras 1
i.
Membaca perkataan,
rangkai kata, ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang
betul.
Fokus Sampingan : 1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu
perkara
secara bertatasusila.
Aras : Aras 1
i.
Mengemukakan pelbagai
soalan untuk mendapatkan respons.
ii.
Memberikan jawapan
yang sesuai dengan soalan yang dikemukakan.
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat ;
i.
Membaca perkataan,
rangkai kata dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii.
Mengemukakan dan
menjawab soalan yang berkaitan dengan teks yang dibaca dengan betul.
Kemahiran Bahasa : Lisan
Bacaan
Sistem
Bahasa : Kosa Kata
Imbuhan
Kata
Akar
Pengisian
Kurikulum : i. Ilmu
: Kajian Tempatan
iii.
Nilai : Berdikari, Bekerjasama, Mencintai alam
sekitar
iv.
Peraturan Sosiobudaya
: Berbahasa dengan kata-kata yang sesuai dengan aktiviti yang dilakukan.
Kemahiran
Bernilai Tambah: Kemahiran Berfikir,
Kontekstual, Kecerdasan
Pelbagai,
Kemahiran Belajar Cara Belajar
Bahan
Bantu Mengajar : Gambar Tempat Rekreasi, Kad Petikan,
Lembaran
Kerja,
Kamus Dewan.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid pernah pergi berkelah dan menyertai aktiviti
perkhemahan
di kawasan air terjun dan tepi pantai.
Langkah
/
Masa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
pengajaran
dan
pembelajaran
|
Catatan
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
Gambar
tempat-tempat rekreasi di negara kita.
Contoh
: Kawasan air terjun dan tepi pantai.
(Rujuk
Lampiran1)
Contoh
Soalan :
a. Namakan tempat-tempat rekreasi yang terdapat di negara
kita?
b. Siapakah antara kamu yang pernah pergi berkelah di tepi
pantai / air terjun?
c. Apakah aktiviti-aktiviti yang kamu lakukan di sana?
|
a. Guru menunjukkan gambar beberapa tempat rekreasi yang
terdapat di negara kita.
b. Guru bersoal jawab dengan murid tentang gambar
tersebut.
|
Kontekstual
-mengaitkan
isi pelajaran dengan pengalaman sedia ada murid.
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Petikan
Misteri Sungai Hilang.
(Rujuk
Lampiran2)
|
a. Guru meminta beberapa orang murid membaca teks Misteri
Sungai Hilang secara kuat.
b. Murid lain dikehendaki mendengar dan memahami cerita
tersebut.
c. Guru meminta murid menjawab soalan-soalan pemahaman
yang disediakan.
|
Kad
Petikan
KBCB
-mendengar
dengan cekap
-bacaan
mekanis
-mengecam
maklumat
|
Langkah
2
(20
minit)
|
Petikan
teks Misteri Sungai Hilang.
Contoh
Perkataan Berimbuhan dan Kata Akar
a. Mendirikan – diri
b. Meneroka – teroka
c. Perhatian – hati
d. Berjaya – jaya
Kosa
Kata
i. Mencabar
ii. Merentas
iii. Strategik
iv. Berkhasiat
v. Sulfur
vi. Destinasi
vii. Merangkak
viii.
Meneroka
ix. Merentas
x. Lokasi
|
a. Guru membahagikan murid-murid kepada beberapa kumpulan.
b. Setiap kumpulan dikehendaki menyenaraikan
sekurang-kurangnya 10 perkataan berimbuhan dan menyatakan Kata Akar bagi
perkataan tersebut.
c. Setiap kumpulan dikehendaki mencari makna kosa kata
yang disenaraikan oleh guru dengan merujuk kepada Kamus Dewan.
d. Ketua kumpulan akan membentangkan hasil tugasan
masing-masing.
|
KBCB
Mengkategorikan
Mengecamkan
Mencirikan
TKP
-interpersonal
-intrapersonal
Sistem
Bahasa
-Imbuhan
-Kata
Akar
-kosa
Kata
|
Langkah
3
(20
minit)
|
Melengkapkan
perbualan.
(Rujuk
Lampiran 3)
|
. Guru mengedarkan lembaran kerja dan meminta supaya
murid-murid melengkapkan pernyataan dengan menggunakan rangkai kata yang
diberikan.
|
KBCB
-menjana
idea
-mengaitkan
hubungan
Penilaian
Formatif
-dijalankan
secara pemerhatian
|
Penutup
(5
minit)
|
Penutup
kognitif
Contoh
Soalan
a. Apakah yang telah kamu pelajari pada hari ini?
b. Nyatakan nilai murni yang terdapat dalam petikan yang
dibaca.
Nilai
Murni
- Berdikari
- Bekerjasama
- Mencintai alam sekitar- menjaga kebersihan
|
a. Guru dan murid bersoaljawab tentang apa yang telah
dipelajari dan nilai-nilai yang terdapat dalam petikan Misteri Sungai Hilang.
b. Guru meminta murid meramalkan apa yang mungkin berlaku
pada tempat-tempat menarik di sekitar Kolam Air Panas La dalam sepuluh tahun
akan datang.
(Rujuk
Lampiran 4)
|
Kontekstual
-menghubung
kait
-menjana
idea
Kajian
Masa Depan
|